EenzetCarwash: ‘data zorgt voor planbaar onderhoud en meer tijd om te wassen’

Krijg je een schonere auto bij onbemand wassen? Wat is de noodzaak van een locatieanalyse voor een carwash? En wat kan je met digitalisering? Aan de hand van zes thema’s bespreken salesmanager Eric Mekelenkamp en directeur Mark Jacobs van EenzetCarwash het Nederlandse carwashlandschap. Bekijk hieronder het interview met Jacobs en Mekelenkamp in CarwashProTV. 

Thema 1: De inzet van data

Data wordt op veel vlakken ingezet, ook in de carwash. Algemeen directeur Mark Jacobs van Eenzet Carwash vertelt dat het zowel voor de eindklant bij bijvoorbeeld betalingen wordt ingezet, maar ook in de ontwikkeling van nieuwe apparatuur. “Door bij te houden hoe vaak een riempje heen en weer gaat of hoe ver een arm uitzwenkt, weet je precies waar bij een nieuw model de verbeterpunten liggen. Al die data is ergens goed voor.”

Alle data zorgt voor een verschuiving op het gebied van onderhoud. “Vroeger was het zo dat je contact had met je klant als er iets kapot was. Nu is het gesprek anders”, legt Jacobs uit. “Klanten vragen nu naar de uptime van een machine, hoe lang het in gebruik is, en of daar nog een procentje bij kan zodat er meer gewassen kan worden.”

Jacobs legt uit dat dankzij data er veel meer een vinger aan de pols wordt gehouden op het gebied van onderhoud. Er zijn meer korte onderhoudsmomenten, zodat de machine uiteindelijk een hogere uptime heeft. “We weten nu op voorhand wat er aan zit te komen.”

Dat betekent niet dat alle onderhoud op afstand wordt gedaan, er wordt nu juist vaker en korter ingecheckt. “Onderhoud wordt planbaar, wel zo prettig voor een carwash. En dan ook nog eens zonder dat daar hogere kosten bij komen kijken, omdat het machinebeheer beter is. Het maakt ons voor operators een meer betrouwbare partij.”

Behalve op het gebied van onderhoud, geeft alle data ook inzicht in het gedrag van klanten. En ook die informatie is in te zetten om het aantal wassingen omhoog te krijgen. Jacobs haalt als voorbeeld een onbemande rollover aan. “Hoe vaak is er gewassen? Wat waren toen de weersomstandigheden? Op welke tijdstippen is het druk? Met die info weet je waar je kunt sturen in je marketing. Door klanten uit te nodigen met een korting op dinsdagochtenden, heb je meer spreiding en uiteindelijk dus meer wassingen.”

Thema 2: Onbemand versus bemand wassen

Het carwashlandschap in Nederland loopt uiteen van concepten zoals FuelWash van EenzetCarwash en Tamoil waarin met een rollover een wassing binnen vier minuutjes gedaan is, tot aan kettingwasstraten van zestig meter waar eerst handmatig wordt voorgewassen en achteraf de auto met de hand wordt nagedroogd. De klant blijft achter met de vraag: waar wordt mijn auto het schoonst?

Mekelenkamp legt uit dat het beginpunt de staat van de auto is. “Een onbemande rollover wast net zo schoon als die lange kettingbaan, soms ook voor een vergelijkbare prijs. Maar als een auto vier maanden niet is gewassen en pikzwarte velgen heeft, dan maakt een handmatige voorwas natuurlijk wel uit. De frequentie van hoe vaak een klant de auto wast, maakt een groot verschil. Beide uitersten hebben zo hun eigenschappen. Bij een kettingbaan heb je personeel nodig, er is veel contact met de klant. Er worden ook richting de eindklant andere verwachtingen geschept. Maar wie regelmatig bij een locatie van FuelWash komt, rijdt rond in een schone auto, ook al heeft diegene een andere beleving. Het zijn aparte markten, andere proposities, die niet één-op-één met elkaar te vergelijken zijn.”

‘Wasboxen worden steeds een beetje luxer met schuimkanonnen en allerhande extraatjes’

Thema 3: Zit de middenmoot in de knel?

Jacobs: “Het gaat nu in Nederland twee richtingen op. Enerzijds heb je de standalone wasstraten met het hele feest van schuimdekens, lichtshow en meterslange banen. Anderzijds heb je de tankstations met rollovers, waar overigens ook alles op zit en het resultaat niet minder van is. Vaak zijn de prijzen vergelijkbaar en dus staat die rollover onder druk.

Mekelenkamp vult aan: “Dat is wel iets waar wij naar kijken bij Eenzet. Wij kijken vooral naar nu en noodzaak. Het lijkt nu wel een hype om te kijken wie de langste wasstraat heeft. Het is onwaarschijnlijk wat er nu in het land gebouwd wordt aan nieuwe faciliteiten. Op sommige locaties komen de grote zaken niet tot hun recht, soms ben je als ondernemer bijvoorbeeld beter af met twee rollovers in combinatie met wasboxen. Die analyse moet je wel maken.”

Wasboxen worden eveneens steeds een beetje luxer met schuimkanonnen en allerhande extraatjes. “Maar daar heeft de eindklant volledig zelf in de hand wat hij doet, kiest en uitgeeft. De wasbox blijft daardoor heel goed overeind op de markt.”

Thema 4: De noodzaak van een locatieanalyse

De eerste stap bij het opzetten en evalueren van een locatie is het maken van een marktanalyse. Daar zijn ze bij EenzetCarwash van overtuigd. Hoeveel wassingen zijn er mogelijk in een regio, wat zit er verder aan faciliteiten in de buurt en wat is er nodig om die aantallen volop te benutten? Mekelenkamp: “We kijken naar bemand of onbemand, rollover of wasbox… Zoals gezegd is het soms verstandiger om te kiezen voor wasboxen omdat die er weinig zijn in de buurt, of voor een korte wasstraat. We kijken naar de gehele markt en in onze portfolio zit ook die diversiteit. We willen het meest ideale en realistische plaatje voor de klant neerleggen.”

“We kijken ook naar de demografie”, vult Jacobs aan. “Wat zijn de bestedingspatronen, wat voor auto rijdt men? Dat nemen we allemaal mee in onze adviezen. We hechten waarde aan de relatie die we opbouwen en hebben met klanten, hoe groot of klein die activiteiten op carwashgebied ook zijn. Dat is waarom we ook zoveel mogelijk alles in eigen huis doen, van installatie en onderhoud tot aan het helpen met vergunningstrajecten.”

Thema 5: Toenadering van wassen en detailing

Carwashes krijgen een steeds uitgebreidere functie. Zo is binnenreiniging steeds vaker aan de orde en de interieurbanen zijn in opkomst. Ook wordt er meer op het gebied van detailing gedaan.
Mekelenkamp benadrukt dat een ondernemer op deze vlakken ook steeds moet kijken naar wat de toegevoegde waarde is. Past het in het businessplan?

“We werken samen met De Hoge Voort in Zelhem, zij werken heel succesvol met keramische coatings en glascoatings. Ook werken ze kleine schades weg. Het is heel specialistisch werk. Handwerk. Er zijn klanten die het er voor over hebben, maar het is een niche. Het is belangrijk om te kijken wat er in je regio gebeurt en of er voldoende eindklanten zijn die er gebruik van maken.”

Jacobs: “Nu is de investering in detailing niet heel groot, het is vooral arbeid. Maar een interieurbaan brengt hoge kosten mee. Daar moet je goed over nadenken.”

Thema 6: Samenwerking met andere partijen

Daar waar de brede maar toch specialistische kennis van EenzetCarwash stopt, worden samenwerkingspartners opgezocht. “Absoluut”, zegt Mekelenkamp. “Het is essentieel om kennis te delen en elkaar aan te vullen op specialistische punten. We werken bijvoorbeeld met TSG op het gebied van betalen. Maar ook met Extendas, Technodata, Walnut en meer partijen.” De salesmanager benadrukt dat die samenwerking gebeurt vanuit de visie van EenzetCarwash. “En dat is om het beste voor de klant te realiseren.”

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is de vaste redacteur voor CarwashPro. Ze schrijft daarnaast regelmatig voor andere titels van ProMedia.